Przygotowanie pliku do druku - szczegółowe wytyczne:
Zalecanym formatem plików jest PDF
W pliku otwartym, grafiki powinny ładnie wyglądać przy powiększeniu do wielkości rzeczywistej, a w parametrach zapisu pliku PDF należy pamiętać o ustawieniu wysokiej rozdzielczości (zalecamy 300ppi), kolorystyki CMYK i zachowaniu spadów. Ewentualne kolory RGB oraz profile ICC w pliku zostaną automatycznie przekonwertowane.
Inne dopuszczalne formaty
Dopuszczalne jest także przekazanie do druku spłaszczonych map bitowych (np. .tiff), a także otwartych plików programu Corel (z tekstami koniecznie zamienionymi na krzywe) plików .eps, oraz .psd (koniecznie ze spłaszczonymi warstwami).
Formaty nie nadające się do druku
Pliki programów biurowych (np. Ms Word, Power Point) i PDF-y zapisane z tych programów technicznie nie nadają się do profesjonalnego druku i mogą jedynie pełnić funkcję wzoru poglądowego.
Tryby kolorystyczne
Do druku przeznaczone są wyłącznie pliki z grafikami w trybie kolorystycznym CMYK
Przygotowując projekt należy zatem tryb wszystkich grafiki zamienić z RGB na CMYK. W poligrafii każda praca pełnokolorowa drukuje się za pomocą czterech farb drukarskich (CMYK). Tym samym jednostronny kolorowy projekt określa się jako 4x0 a dwustronny 4x4.
Kolory dodatkowe
Dopuszczalne jest także używanie kolorów dodatkowych z palety Pantone oraz HKS, jeśli w druku mają być użyte dodatkowe farby. Należy jednak zaznaczyć ten fakt na etapie kalkulacji ceny za druk i świadomie używać ich w projekcie.
Proof cyfrowy
Należy pamiętać, iż nieskalibrowany monitor, a także zwykła drukarka nie przedstawiają kolorów w sposób wiarygodny. Do weryfikacji kolorystyki służy proof cyfrowy, który możemy na życzenie Klienta przygotować do wglądu przed rozpoczęciem druku.
Spady i marginesy
Spady
Jeśli projekt zawiera elementy lub tła umieszczone do samej krawędzi publikacji, należy zastosować spady. Oznacza to, że elementy te nie mogą kończyć się równo z linią cięcia, tylko wykraczać poza nią tak, by mogły być odcięte (pozwala to uniknąć białej obwódki wokół gotowej pracy w przypadku nieprecyzyjnego jej obcięcia). Wielkość spadu do większości standardowych druków (ulotka, plakat, wizytówka) to zwykle 3,00mm.
Marginesy
Równie istotne jest zastosowanie wewnętrznych marginesów. Ważne elementy, tzn. teksty, logotypy etc. powinny być odsunięte od linii cięcia na odległość o ok. 5,00mm. Wykluczy to ryzyko „przycięcia” tych elementów, a poza tym umiejscowienie takich elementów blisko krawędzi strony jest zazwyczaj mało estetyczne.
Jak przygotować teksty
Tekst - kolory i wielkość
Czarne teksty niewielkich rozmiarów są zdecydowanie bardziej czytelne od tekstów szarych. Skala szarości uzyskiwana jest w poligrafii przez rastrowanie obrazu (zmniejszaniem gęstości punktów, które składają się na obraz), co w przypadku niewielkich liter wpływa na ostrość ich krawędzi. Czarne teksty powinny mieć wyłącznie jedną składową kolorystyczną (100%K czyli Black). Niewielkie teksty, które zawierają więcej niż jedną składową, mogą spowodować problemy z tzw. pasowaniem druku (równym nakładaniem się farb drukarskich), co może skutkować rozmyciem kształtu liter. Najmniejsze dopuszczalne teksty to 5 punktów dla tekstów czarnych i 7 punktów dla tekstów kolorowych.
Teksty w kontrze
Należy unikać drobnych tekstów w tzw. kontrze (np. białych tekstów na czarnym tle), jeżeli jednak występują w projekcie, koniecznie muszą być w postaci obiektów wektorowych.
Osadzanie czcionek / krzywe
W opcjach zapisu PDF-a należy koniecznie zaznaczyć opcję „osadź czcionki w dokumencie” („embed fonts in document”) lub zamienić je na krzywe przez zapisaniem do PDF-a (convert to curves).
Wciąż zbyt skomplikowane? Nasi konsultanci i specjaliści z chęcią Państwu pomogą.
ZAPRASZAMY DO KONTAKTU